Diberdayakan oleh Blogger.
RSS

Rabu, 25 Januari 2012

9 Tanda Kebersaran Allah swt

http://elazhar.com/quran/image/17_101.gif
الإسراء 101-111)
” Dan Kami telah memberikan Musa sembilan ayat, bukti-bukti yang jelas. Tanyalah Bani Israil apabila dia datang kepada mereka, dan Firaun berkata kepadanya, “Wahai Musa, aku menyangka kamu orang yang kena sihir.”
http://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2011/09/laut_merah_terbelah_8.jpg?w=300
Gambar hanya hiasan sahaja.
http://www.album.v90v.com/data/media/28/images_59.jpg
Batu yang mengeluarkan air apabila dipukul oleh Nabi Musa A.S.
http://www.album.v90v.com/data/media/28/images_57.jpg
Bukit terbakar apabila Nabi Musa A.S. bercakap dengan Allah SWT.
( ولقد آتينا موسى تسع آيات بينات فاسأل بنى إسرائيل إذ جاءهم فقال له فرعون إنى لأظنك يا موسى مسحورا )التفسير : 101 – ولو أوتى هؤلاء من الآيات ما اقترحوا لصرفوها عن وجهها، ولم يؤمنوا بها، ولقد آتينا موسى تسع آيات واضحات (1) ومع ذلك كفروا، وقال فرعون: إنى لأظنك مسحورا يا موسى. —–(1) هذه الآيات التسع:1- العصا. 2- اليد البيضاء. 3- الطوفان. 4- الجراد والضفادع والقمل والدم. 5- الجدْب ونقص الثمار. 6- فلق البحر. 7- انبجاس الماء من الحجر. 8- نتق الجبل كأنه ظلة. 9- خطابه لربه.
1- Tongkat.
2- Tangan bercahaya.
3- Ribut Taufan.
4- Tentera Allah SWT daripada belalang, katak, kutu dan darah.
“Maka Kami mengutus kepada mereka banjir, dan belalang juta, dan kutu, dan katak, dan darah – ayat-ayat yang jelas; tetapi mereka menyombongkan diri, dan mereka adalah kaum yang berdosa.” (7:133)
5- Kemarau dan mengurangkan hasil buah-buahan.
6- Membelah laut.
7- Mengeluarkan air dari celah-celah batu.
“Dan apabila Musa memohon air untuk kaumnya, Kami berkata, ‘Pukullah batu dengan tongkat kamu’; dan memancarlah daripadanya dua belas mata air; semua orang mengetahui tempat minum mereka. ‘Makan dan minumlah daripada rezeki Allah, dan janganlah kamu membuat kecelakaan di bumi dengan membuat kerosakan.’” (2:60)
8- Membina dan mengukir rumah daripada bukit-bukit.
9- Bercakap dengan Allah SWT.
Sila rujuk kepada kitab-kitab tafsir untuk maklumat lebih lanjut, apa yang saya lontarkan disini sekadar untuk membuktikan kekuasaan Allah SWT dalam menganugerahkan  perkara-perkara luar biasa pada pandangan mata kasar manusia, sedangkan di sisi Allah SWT semuanya tidak mustahil, malah Wajib berlaku.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar